« powrót

Aktualności

  Motoryzacja przyszłości  - ZF Group
Motoryzacja przyszłości - ZF Group
2017-12-11

Jednym ze światowych liderów w technologiach napędu, podwozia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa jest ZF Group, która powołała w Łodzi nową jednostkę Centrum Inżynieryjne Elektroniki.

Z roku na rok wzrasta mobilność społeczeństwa. Samochód jest i nadal będzie najpopularniejszym środkiem transportu. W miarę rozwoju technologii wzrastają oczekiwania użytkowników i w tym zakresie. Nowoczesne auto ma być wyposażone w wiele urządzeń zwiększających bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednym ze światowych liderów w technologiach napędu, podwozia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa jest ZF Group, która powołała w Łodzi nową jednostkę Centrum Inżynieryjne Elektroniki.

Po dołączeniu do grupy TRW Automotive znacznie zwiększyła się liczba oddziałów firmy także w Polsce. Łącznie w 270 lokalizacjach w 40 krajach zatrudnionych jest ponad 137 tys. osób. – Jesteśmy jednym z największych dostawców branży automotive na świecie – mówi Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki w Polsce.

Przystanek Łódź

W 2016 roku firma przeznaczyła blisko 2 mld euro na badania i rozwój. Inwestycje dotyczą nie tylko nowych linii produkcyjnych i technologii, ważnym aspektem są także kadry. ZF jest innowacyjną organizacją, skupiającą ludzi o różnych kompetencjach i kwalifikacjach. Dzięki potencjałowi wnoszonemu przez każdego pracownika tworzone są skuteczne zespoły.

– Stwarzamy szanse rozwoju w ramach naszych zakładów produkcyjnych, centrów inżynieryjnych, a także wielu jednostek centralnych, takich jak Centrum IT, Europejskie Centrum Usług Wspólnych czy Globalne Biuro Zakupów. Mając na względzie dynamiczny rozwój obszaru elektroniki dla przemysłu samochodowego, zdecydowaliśmy się na otwarcie kolejnej lokalizacji. Przyspieszy to proces rekrutacji i zwiększy zatrudnienie w ZF w Polsce – zaznacza Rafał Zatorski.

Wraz z rozwojem technologii w firmie duży nacisk postawiony jest na rozwój pracowników nie tylko w obszarze inżynieryjnym, lecz także zarządzania. Większość kadry pracowniczej i specjalistów zaczynała od najniższych stanowisk i szybko awansowała.

– Niewątpliwie otwierając nowe centrum w Łodzi, stworzymy podobne możliwości. Ponadto część pracowników naszego centrum pochodzi z województwa łódzkiego, czy też samej Łodzi, i będziemy starali się być elastyczni co do możliwości zmiany lokalizacji – dodaje dyrektor Zatorski.

Współpraca z uczelniami

Decyzja o otwarciu Centrum Inżynieryjnego Elektroniki w Łodzi poprzedzona była głęboką analizą także w zakresie pozyskania nowych kadr. Jednym z najważniejszych aspektów okazał się potencjał uczelni o profilu technicznym.

– Politechnika Łódzka ma duży Wydział Elektryczny z takimi kierunkami jak informatyka, elektronika, elektrotechnika, automatyka, który rocznie kończy setki studentów. Niewątpliwie ta uczelnia będzie naszym głównym źródłem przyszłych pracowników. Chętnie podejmiemy również współpracę w innych aspektach, a mianowicie konsultacji technicznych, widzę też możliwość poprowadzenia wspólnych specjalnych projektów – informuje Rafał Zatorski.

W Częstochowie w ramach Centrum Inżynieryjnego nawiązano szeroką współpracę z Politechniką Częstochowską. Podobne porozumienie firma chce podpisać z Politechniką Łódzką. Obecnie studenci mogą np. pisać pracę dyplomową zarówno magisterską, jak i inżynierską, we współpracy z Centrum Inżynieryjnym. Organizowane są również warsztaty i spotkania z kadrą inżynierską. Na Politechnice Częstochowskiej powstało m.in. specjalne stanowisko dla jednego z produktów ZF, na którym studenci uczą się nie tylko teorii, lecz także praktyki.

– Polecam zatem angażować się we wszelkie formy współpracy pomiędzy uczelnią a naszym centrum. Ponadto warto też realizować własne projekty w obszarze elektroniki oraz doskonalić język angielski, to wszystko później bardzo procentuje w codziennej pracy – dodaje Rafał Zatorski.

Na Politechnice Łódzkiej działa już funkcja Ambasador ZF. Daje unikalną możliwość udziału w tworzeniu i realizacji strategii promocyjnej firmy oraz budowaniu jej wizerunku na lokalnym rynku pracy. Ambasador ma możliwość nie tylko poznania samej organizacji, ale również udziału w projektach z dziedziny HR. Działalność Ambasadora ZF wiąże się ze stałym wynagrodzeniem. Funkcję tę mogą objąć studenci wyższych uczelni, osoby aktywne, dynamiczne oraz bardzo komunikatywne, które wykazują determinację w dążeniu do podnoszenia swoich kwalifikacji. Zadaniem Ambasadora jest więc reklamowanie i zachęcanie do podjęcia pracy w firmie. Efekty są już widoczne, bo coraz więcej absolwentów i studentów ostatnich semestrów dołącza do zespołów ZF.

Konkurencyjność rynku, dostępność inżynierów, szczególnie w obszarach, w których rozwija się ZF Group, to kolejne kwestie, które okazały się decydujące w wyborze lokalizacji na ekspansję. Ważna jest także bliskość ośrodka w Częstochowie, szczególnie że te jednostki będą ze sobą ściśle współpracować i realizować wspólne projekty jako jedno Centrum Inżynieryjne Elektroniki w Polsce.

Jak zachęcić?

W Łodzi inżynierów i informatyków nie brakuje. Jednak wśród młodych ludzi coraz częściej decydującymi czynnikami są możliwość rozwoju i dbałość o pracownika.

– Projektujemy bardzo ważne systemy w przemyśle samochodowym, które zapewniają bezpieczeństwo oraz usprawniają jazdę. Poza rozwojem dojrzałych i znanych systemów dla ostatecznego klienta, takich jak np. poduszka powietrzna czy ABS, jesteśmy angażowani w coraz więcej projektów dzięki zastosowaniu kontroli radarowo-wizyjnej, które zwiększają bezpieczeństwo i wspierają samego kierowcę z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. Niewiele jest w Polsce firm, które działają w takich obszarach – dodaje dyrektor Zatorski.

ZF jest zaangażowana w międzynarodowe projekty m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, ale również w Chinach. W 2016 roku dochód w całej grupie wyniósł ponad 35 mld euro. Należy się liczyć z tendencją wzrostową, bo przemysł motoryzacyjny na całym świecie czekają wielkie zmiany. Dzięki wdrażanym technologiom ZF kształtuje megatrendy, takie jak wydajność, bezpieczeństwo i autonomiczna jazda. Chociaż koncentrują się głównie na samochodach osobowych, specjalizują się także w technologii i serwisie dla pojazdów użytkowych.

Wiedząc, jak duży wpływ na efektywność pracy w zespole mają dobre kontakty ze współpracownikami, firma dba o możliwość integracji w zespołach. Organizowane są pikniki integracyjne oraz inne wydarzenia, które są okazją do spotkań pracowników oraz ich rodzin. Dobra atmosfera przekłada się później na jakość pracy.

Wynagrodzenie ustalane jest indywidualnie, a czynnikami, które mają wpływ na jego wysokość, są nie tylko umiejętności kandydata, lecz także wartość, jaką wnosi do firmy.

Zanim kandydat zwiąże się na stałe z nowym pracodawcą, ma szansę poznać firmę poprzez różnego rodzaju staże. Przeznaczone są one dla studentów, trwają maksymalnie do 12 miesięcy, a można je odbyć także w formie wakacyjnych praktyk. Te trwające od jednego miesiąca do trzech przeznaczone są dla studentów, którym zależy na zdobyciu nowych doświadczeń i poznaniu specyfiki branży motoryzacyjnej.

Z myślą o absolwentach i studentach ostatnich lat firma stworzyła programy stażowe umożliwiające postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery zawodowej w branży motoryzacyjnej. Różnią się one w zależności od lokalizacji. Wszystkie jednak zostały zaprojektowane tak, aby dać uczestnikom szansę uczestniczenia w ambitnych projektach przy wsparciu ekspertów. Udział w nich to źródło cennych doświadczeń zawodowych, a w wielu przypadkach początek fascynującej kariery w ZF Group! 

Paulina Stach

« powrót