« powrót

Aktualności

  Gniazdo kreatywnych biznesów
Gniazdo kreatywnych biznesów
2017-07-28

Swoją działalnością udowadniają, że kreatywność może być dobrym pomysłem na biznes. Chociaż każda z nich specjalizuje się w innej branży, ich cechą wspólną jest oryginalność oferowanych usług.

Swoją działalnością udowadniają, że kreatywność może być dobrym pomysłem na biznes. Chociaż każda z nich specjalizuje się w innej branży, ich cechą wspólną jest oryginalność oferowanych usług. Firmy działające w łódzkim Art_Inkubatorze łączą w swojej działalności kreatywną twórczość i solidnie zorganizowaną przedsiębiorczość.

Inkubator przedsiębiorczości to instytucja łącząca sferę biznesu i kultury, aktywnie wspierająca realizację kreatywnych projektów. Jej celem jest wspieranie osób kreatywnych w stawianiu pierwszych kroków w biznesie. Obecnie przyjmuje pod swoje skrzydła nowych rezydentów.

Profesjonalne zaplecze biznesowe

Art_Inkubator, mieszczący się w Fabryce Sztuki w Łodzi, stawia sobie za cel pomoc w rozwijaniu działalności przedsiębiorstw z branży kreatywnej. Oferuje kompleksowe wsparcie w tym bardzo trudnym dla firmy momencie, jakim jest start przedsiębiorstwa i pierwsze lata jego działalności. Zapewnia preferencyjne warunki wynajmu lokali pod działalność gospodarczą. Oferta nie ogranicza się wyłącznie do biur. Instytucja wychodzi naprzeciw wymaganiom swoich kreatywnych rezydentów. Wśród lokali dostępne są m.in. pracownia graficzna, filmowa, atelier fotograficzne oraz przestrzenie do produkcji artystycznej. Ponadto początkujący biznesmen może liczyć nie tylko na preferencyjne warunki wynajmu, lecz także przede wszystkim na merytoryczne i praktyczne doradztwo z zakresu finansów, księgowości czy polityki kadrowej. – Zakres szkoleń, warsztatów i doradztwa biznesowego jest optymalnie dopasowany do potrzeb i wymogów prowadzonej działalności gospodarczej. Oferujemy indywidualne doradztwo, ponieważ firmy rozpoczynające z nami współpracę są na różnym etapie rozwoju – zaznacza Maciej Trzebeński, dyrektor Fabryki Sztuki w Łodzi. – Kompleksowe wsparcie z naszej strony, które obejmuje również pomoc w poszukiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, pozwala początkującemu przedsiębiorcy skupić się wyłącznie na pracy i rozwijaniu zawodowych kwalifikacji – dodaje.

Firmy debiutanci otrzymują wsparcie przez okres dwóch lat. W tym czasie są w stanie pozyskać klientów i wypracować stabilną pozycję na rynku. Art_Inkubator jest otwarty na pomoc w realizacji nowych, unikalnych projektów biznesowo-artystycznych. Rezydentami łódzkiej instytucji są firmy z sektora kreatywnego, m.in. filmowcy, wydawcy muzyczni i literaccy, artyści wzornictwa przemysłowego, fotograficy czy architekci.

Nowoczesny branding

Pojęcie kreatywności w pierwszej kolejności często kojarzone jest z branżą reklamową. Chociażby dlatego w gronie rezydentów łódzkiego inkubatora nie mogło zabraknąć firmy o takim profilu działalności. Soho creative łączy w swojej aktywności funkcje agencji kreatywnej oraz domu produkcyjnego i postprodukcyjnego. Jej podstawową działalnością jest w pełni zintegrowany zestaw usług: branding marki, nazewnictwo, projektowanie opakowań (zarówno form przestrzennych, jak i grafiki) oraz materiałów komunikacyjnych, a także wzornictwo 3D tworzące całościową identyfikację wizualną marki. Uzupełnieniem oferty jest kreacja oraz kompleksowy nadzór artystyczny nad realizacją reklam TV lub innych marketingowych materiałów wideo.

Właścicielem przedsiębiorstwa jest Kuba Idczak, projektant i producent mediów z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. – Naszą firmę tworzą ludzie, których połączyła wspólna pasja. Pasja do odnajdywania sprytnych rozwiązań i do sprawnego poruszania się w ciasno wyznaczonych granicach: czasowych, przestrzennych i finansowych – podkreśla.

Klientami soho creative są firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw poszukujące kompleksowych rozwiązań w zakresie działań marketingowych. Założyciel może pochwalić się projektami marek rozpoznawalnych na polskim rynku, np. Regenerum, Bioliq czy oni.sh. Obecnie pracuje nad wdrożeniem długofalowej strategii marki oraz kompleksowej obsługi w zakresie projektowania opakowań i materiałów informacyjnych dla firmy produkcyjnej z branży FMCG.

 

 

Celem firmy jest stworzenie miejsca pracy pełnego wyzwań i możliwości rozwoju, w którym praca będzie szła w parze z nauką nowoczesnych rozwiązań. Soho creative dąży do tego, aby stać się miejscem, w którego działalności sztuka i biznes nie tylko się spotykają, ale również wzajemnie uzupełniają.

Firma chce zainteresować swoją działalnością również studentów kreatywnych kierunków. W tym celu opracowuje ofertę szkoleń kierowanych do studentów uczelni o profilu artystycznym i biznesowym w województwie łódzkim. – Inwestujemy swój czas w prowadzenie szkoleń – przyznaje właściciel. – Głęboko wierzymy w przekazywanie wiedzy i zdobytego doświadczenia, krzewienia dobrych praktyk projektowych, ale przede wszystkim zarażanie młodych ludzi pasją do tworzenia i zmieniania rzeczywistości – produkt po produkcie, litera po literze – dodaje.

Poprawność językowa w modzie

W branży reklamowej działa również firma prowadzona przez Malwinę Wadas pod nazwą Pani od polskiego. Wbrew pierwszym skojarzeniom, firma nie specjalizuje się w prowadzeniu lekcji języka polskiego, lecz w pracy copywriterskiej, redakcyjnej i edytorskiej. Oprócz usług związanych bezpośrednio z tworzeniem i poprawianiem tekstów proponuje swoim klientom również wiele rozwiązań marketingowych (prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych czy naming). Wykształcenie polonistyczne i kilkuletnie doświadczenie na stanowiskach menedżerskich i marketingowych przekładają się na jakość oferowanych usług. Pani od polskiego obsługuje zarówno niewielkie przedsiębiorstwa, którym zależy na profesjonalnym prowadzeniu profili w mediach społecznościowych, jak i duże agencje poszukujące zewnętrznego wsparcia w zakresie tworzenia tekstów. Pracuje również z instytucjami i dużymi przedsiębiorstwami. – Lubię jednocześnie pracować nad kilkoma zleceniami dla różnych klientów. Moim zleceniodawcom pomagam opowiadać tak, by inni ich wysłuchali, zrozumieli i zapamiętali. Tworzę teksty, które chce się czytać – przyznaje Malwina Wadas. – Dbam o poprawność językową i komunikatywność tekstów. Projektuję słowa, układam je w zdania, a te w teksty, które tworzą ciekawe historie – opowiada o swojej pracy.

Największymi dotychczasowymi osiągnięciami zawodowymi Pani od polskiego jest praca przy dużych projektach marketingowych, współpraca ze Strefą Kibica UEFA EURO 2012 w Warszawie, korekta i redakcja materiałów dla budżetu obywatelskiego w Łodzi, korekta oraz opracowanie redakcyjne materiałów do stałej wystawy Muzeum Warszawskiej Pragi.

Marzeniem właścicielki jest powiększenie firmy i zatrudnienie pracowników. – Wierzę, że najważniejsze projekty są jeszcze przede mną – przyznaje.

Nowy wymiar fotografii

Jednak branża kreatywna to nie tylko agencje reklamowe czy copywriterskie. Ciekawym projektem realizowanym w ramach Art_Inkubatora jest działalność firmy Oświecony – kursy fotograficzne. Właściciel przedsiębiorstwa, absolwent fotografii łódzkiej Filmówki i bloger roku 2010 w kategorii foto, wideo, komiks proponuje unikalne szkolenia adresowane do adeptów fotografii.

Wyjątkowość oferowanych usług wynika z filozofii edukacji realizowanej podczas kursu. Dawid Furkot, proponując kilka wariantów szkoleń, uświadamia swoim kursantom, że na jakość wykonanych zdjęć wpływają nie tylko parametry posiadanego aparatu, ale również cechy osobowościowe fotografa. Swoją ofertę adresuje do wszystkich, którzy poszukują nowego impulsu w swojej dotychczasowej praktyce fotograficznej. – Głównym celem proponowanych przeze mnie kursów jest przedstawienie wybranych zagadnień fotograficznych w szerszym, tj. ogólnoplastycznym kontekście. Jest to unikalne podejście w kontekście nauczania fotografii – zaznacza właściciel firmy.

Obecne kursy adresowane są do szerokiego grona odbiorców. Mogą z nich korzystać zarówno doświadczeni fotografowie, jak i amatorzy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z robieniem zdjęć. Fotograf zaprasza na swoje zajęcia dorosłych i dzieci. Celem Oświeconego jest rozbudowanie oferty szkoleń poprzez wprowadzenie kursów profilowanych, które będą dotyczyć określonej dziedziny fotografii (np. fotografii kolodionowej). Wszystkie działania mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki i wzmocnienie jej pozycji na rynku fotograficznym.

Architektura funkcjonalna

Kreatywność dotyczy nie tylko dziedziny marketingu czy reklamy. Innowacyjne rozwiązania towarzyszą nam w codziennym życiu. Doskonałym tego przykładem jest biuro architektoniczne Michała Borowskiego prowadzone w ramach łódzkiego inkubatora. Właściciel stawia sobie za cel kreowanie architektury, która będzie przede wszystkim użytkowa i funkcjonalna dla korzystających z niej osób. Wykorzystuje do tego ideę BIM (wirtualnego budynku) umożlwiającą stworzenie modelu obiektu i poznania wszystkich możliwych problemów dotyczących jego realizacji we wstępnym etapie procesu budowlanego. Wprowadzenie standardów w zarządzaniu projektami i realizacjami inwestycji na podstawie tego modelu pozwala nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale również zracjonalizować gospodarowanie materiałami budowlanymi czy zasobami ludzkimi. Wszystkie działania prowadzą do stworzenia funkcjonalnego obiektu przyjaznego użytkownikom i środowisku.

Mocną stroną firmy jest przeszło ośmioletnie doświadczenie jej właściciela, zdobyte w kilku łódzkich pracowniach projektowych. Praktyka przy projektach różnego rodzaju obiektów pozwoliła mu na wypracowanie umiejętności, które obecnie wykorzystuje w swoim przedsiębiorstwie. Impulsem do rozpoczęcia działalności na własny rachunek była chęć tworzenia projektów zgodnych z własną wizją architektoniczną.

Oferta biura skierowana jest przede wszystkim do klientów indywidualnych i prywatnych firm. Obecnie pracownia obsługuje projekty o powierzchni do 2000 mkw., wśród których znalazły się m.in. domy jednorodzinne oraz budynki produkcyjno-magazynowe. Rozbudowana sieć kontaktów biznesowych gwarantuje kompleksową obsługę klienta, w pełni dopasowaną do jego indywidualnych wymagań. – Moja firma, z racji współpracy z pozostałymi projektantami z branży budowlanej, zapewnia usługi w pełnym zakresie projektowym, tj. od koncepcji przez realizację wielobranżowych projektów budowlanych i wykonawczych po nadzory autorskie na budowie – podkreśla Michał Borowski.

Celem architekta jest praca nad coraz większymi i bardziej rozbudowanymi projektami, w których będzie możliwe wykorzystanie technologii BIM.

Rękodzieło XXI wieku

Łódzki Art_Inkubator otwiera swoje podwoje także dla firm, których właścicielami są oryginalni artyści. Tartaruga, w której ofercie można odnaleźć wykonane ręcznie dekoracyjne tkaniny i kilimy, doskonale udowadnia, że artystyczna dusza również może prowadzić swój biznes. Jej właścicielką jest Wiktoria Nowak, studentka wzornictwa na Politechnice Łódzkiej, która ręcznym tkactwem zaraziła się od swojej przyjaciółki ze studiów.

Celem firmy jest popularyzacja tkanin jako materiału dekoracyjnego wnętrz. Właścicielka dąży do zmiany podejścia klientów do wyrobów tkackich i do uzmysłowienia im, że dzięki tkaninom wykonanym ręcznie wnętrze może nabrać wyjątkowego charakteru. Oferowany przez przedsiębiorstwo produkt dobrze wpasowuje się w oczekiwania polskich klientów. – Wypełniamy lukę na polskim rynku tkanin dekoracyjnych do wnętrz. Na Zachodzie już od paru lat możemy obserwować powrót do łask dywanów, kilimów i makatek – wyjaśnia Wiktoria Nowak. – Do tej pory klient często był zmuszony kupować produkty od zagranicznych rzemieślników. Nasze tkaniny są nie tylko dekoracyjne, ale również użytkowe. Mogą służyć jako ozdoba na ścianie lub dywan – dodaje.

Do wyrobu tkanin Tartaruga wykorzystuje wyłącznie naturalne materiały. Duża ich część pochodzi z recyklingu. Właścicielka podkreśla, że odbiorcą ich rękodzieła jest konsument świadomy, który poszukuje produktów o najwyższej jakości

i o ponadczasowym, wyjątkowym wzornictwie. Obecnie firma pracuje nad pierwszą kolekcją współczesnych kilimów, a w planach ma poszerzenie swojej oferty, nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami tkanin oraz zwiększenie zatrudnienia.

Ku potrzebom zwierząt

Firmą działającą w ramach łódzkiego inkubatora, która wyróżnia się również swoimi produktami, jest Hello Pets. Przedsiębiorstwo oferuje artykuły dla zwierząt. Nie są to jednak tradycyjne miski czy legowiska dla milusińskich, lecz niebanalne akcesoria, które oprócz swojej funkcji użytkowej pełnią zarazem rolę oryginalnego elementu dekoracyjnego wnętrza. Hello Pets podąża za najnowszym wzornictwem, a inspiracją są zwierzęta i ich upodobania.

– Jako jedna z niewielu polskich marek dla zwierząt oferujemy dobrze zaprojektowane produkty za rozsądną cenę – podkreśla Marta Wycech, projektantka i absolwentka łódzkiej ASP, a obecnie właścicielka firmy. – Odpowiadamy na potrzeby osób poszukujących estetycznych produktów o wysokiej jakości – dodaje. Co ważne, wspomniana jakość idzie w parze z przystępną ceną.

Oferta sklepu adresowana jest do miłośników zwierząt, którzy cenią ciekawe wzornictwo. Wśród produktów można odnaleźć designerskie legowiska, oryginalne miski czy domki dla psa i kota. Właściciele przedsiębiorstwa proponują też akcesoria dla właścicieli czworonogów, np. wycieraczkę do butów sygnowaną logo sklepu. Produkty firmy mają swoich zwolenników zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Po akcesoria Hello Pets sięgają klienci m.in. z Wielkiej Brytanii, ze Skandynawii czy z USA. Najbliższym planem przedsiębiorstwa jest poszerzenie kolekcji oferowanych akcesoriów. W dalszej przyszłości zaś rozbudowanie zespołu i otwarcie własnego działu produkcji.

Wspólny mianownik – kreatywność

To, co łączy wszystkie powyższe firmy, to kreatywne rozwiązania, jakie proponują, oraz rezydentura w Art_Inkubatorze. Skupienie tak bardzo zróżnicowanych działalności w jednym miejscu sprawia, że łódzka instytucja wspierająca początkujące biznesy staje się prawdziwą wylęgarnią talentów. Oferowane specjalistyczne wsparcie biznesowe pozwala młodym artystom przedsiębiorcom na pełne skupienie nad rozwijaniem swoich produktów czy usług.

Powstanie tego rodzaju inkubatora właśnie w Łodzi nie jest przypadkowe. Miasto ma ogromny potencjał do rozwoju sektora kreatywnego. Na jego terenie działa wiele firm z branży reklamowej, muzycznej, filmowej, wzorniczej czy nowych technologii. Osoby, które chcą przekształcić swoje innowacyjne pomysły w realny biznes, potrzebują w początkowej fazie działalności rzetelnego mentora. Art_Inkubator jest właśnie tym przewodnikiem po skomplikowanym świecie biznesu.

Otwarcie instytucji na tak zróżnicowane grono przedsiębiorców ma też swój określony cel. – Od początku zależało nam na stworzeniu również biznesowej społeczności. Sądzę, że dodatkową wartością naszej działalności jest bliskość innych startujących firm. Dzięki temu rezydenci mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami, pomagać sobie nawzajem i nawiązywać biznesową współpracę – podkreśla Maciej Trzebeński.

 

Katarzyna Jóźwik

« powrót